ایمیل مارکتینگ
ایمیل مارکتینگ یکی از اولین روشهای دیجیتال مارکتینگ است که از زمان معرفی اینترنت به جهانیان مورد استقبال کسبوکارها قرار گرفته است. با توجه اینکه درصد زیادی از مردم در سراسر جهان روزانه حداقل یکبار ایمیل خود را چک میکنند، استفاده از این ابزار راهحل بسیار خوبی برای ارتقای کسبوکار محسوب میشود.
نکاتی که در طراحی و پیاده سازی ایمیل مارکتینگ باید دقت نماییم به شرح ذیل می باشد:
- از طراحی واکنشگرا با ابعاد بزرگ استفاده کنید
- مرتبط و متناسب بودن محتوای ایمیل
- ارسال ایمیل در زمان مناسب
- با استفاده از تصاویر و ویدئو در ایمیل خود، ارتباط موثر برقرار کنید
اهداف استفاده از ایمیل مارکتینگ توسط کسب و کار را به سه دسته زیر تقسیم کرد:
- ارسال ایمیل باهدف ارتقای روابط تجاری صاحبان کسبوکار با مشتریان فعلی یا سابق و تشویق آنها به ادامه این ارتباط
- ارسال ایمیل باهدف به دست آوردن مشتریان جدید یا قانع کردن مشتریان فعلی به خریدهای فوری
- اضافه کردن تبلیغات کسبوکار خود به ایمیل های ارسالی توسط شرکتهای دیگر
برخی مزایای استفاده از ایمیل مارکتینگ
- بیش از نیمی از کاربران هر روز ایمیل خود را برای دریافت یا ارسال ایمیل چک میکنند.
- طبق آمار در سال ۲۰۰۹ سرمایه گذاری در Email Marketing با رشد ۱۵ درصدی معادل ۲۹۵ میلیون دلار رسید، پس ایمیل ابزاری در دست بازاریاب های اینترنتی میباشد.
- امکان رصد رفتار کاربران هنگام ورود به سایت وجود دارد.
- سهولت شخصی سازی
- قابلیت اشتراک گذاری
- هزینه و زمان کم
برخی معایب استفاده از ایمیل مارکتینگ
- عدم نمایش صحیح ایمیل ها بر روی دستگاههای مختلف
- اعتماد نداشتن برخی از کاربران به ایمیل های تبلیغاتی
- ایمیل های دریافت نشده
عیب عمده ایمیل مارکتینگ
جدایی از مزایا و معایب Email Marketing گفته شده شاید یکی از بزرگترین عیبهای این ابزار را دهش نام برد. گزارش صادر شده در مورد رسیدن ایمیل هایفرستاده شده است که هنوز موضوع مهمی برای Email Marketing میباشد. به عنوان مثال طبق گزارش سرورهای ایمیل از اواسط سال ۲۰۰۸، به طور متوسط نرخ تحویل ۵۶% بوده، که بیست درصد از پیامها رد شده و هشت درصد فیلتر شده است.