بازاریابی شبکه های اجتماعی
روزانه، میلیونها نفر در سراسر جهان چندین دقیقه از زمان خود را صرف حضور در شبکههای اجتماعی میکنند. شبکههای آنلاین یا رسانههای اجتماعی به مردم امکان برقراری ارتباط، تعامل، اشتراکگذاری و تبادل اطلاعات را میدهد. همچنین بازاریابی شبکههای اجتماعی میتوانند ابزاری عالی برای کسبوکار باشند که امکان تماس مستقیم با مشتریان احتمالی، اشتراکگذاری اطلاعات کسبوکار، آگاهی از درخواست مشتریان، ایجاد اعتماد و جذب هرچه بیشتر مخاطبان را فراهم میکنند.
در کنار هم قرار دادن دو دریای ، بازاریابی و شبکه های اجتماعی در کنار یکدیگر سبب می شود اقیانوس بزرگی به نام بازاریابی شبکه های اجتماعی متولد شود. حضور در شبکههای اجتماعی و مارکتینگ مجزا از یکدیگر نیستند و بر یکدیگر تأثیر می گذارند. بازاریابی شبکههای اجتماعی است یا SMM که مخفف Social Media Marketing ، یکی از روشهای دیجیتال مارکتینگ محسوب میشود.
در بازاریابی شبکههای اجتماعی فعالیت های مشخصی ارائه می گردد، برخی از این فعالیت ها شامل:
- تدوین برنامه و استراتژی
- ارائه رویکردها و نحوه اجرای کار
- ارزیابی صحیح
- راه اندازی و اجرای کمپین های موفق
- شناسایی مخاطبان هدف و تنظیم استراتژی
- ایجاد انواع محتوا در شبکههای اجتماعی
- آنالیز رفتار کاربر در شبکههای اجتماعی و بهبود روش های استفاده با در نظر گرفتن نتایج آنالیز
- با شخصیت های تأثیر گذار در شبکههای اجتماعی رابطه ی خوبی برقرار کنید
در ادامه به بررسی برخی از شبکه های اجتماعی می پردازیم.
شبکه اجتماعی فیس بوک (Facebook)
فیس بود در سال ۲۰۰۴ میلادی منتشر گردید و در اختیار عموم قرار گرفت. فیس بوک علاوه بر این که مکانی برای یافتن دوستان می باشد، جایی برای به اشتراک گذاری و تبادل نظر و اطلاعات است. این شبکه به دلیل سادگی مدیریت کردن آن محبوبیت فراوانی دارد. هر رده سنی در ایتپن شبکه فعالیت کرده و تبلیات خود را در آن قرار می دهد.
شبکه اجتماعی اینستاگرام (Instagram)
یکی از مزایای بسیار خوب در اینستاگرام ایجاد اکانت تجاری می باشد. پس از ساختن اکانت تجاری می توانید برای اکانت خود Contact قرار دهید و در این صورت مخاطبان به صورت مستقیم با شما ارتباط برقرار می کنند. به دلیل محبوبیت بسیار زیاد این شبکه در بین مردم و امکانات گسترده ای که دارد در بازاریابی شبکه های اجتماعی بسیار حائز اهمیت است.
شبکه اجتماعی لینکدین (LinkedIn)
لینکدین یکی دیگر از شبکه های اجتماعی است که در سال ۲۰۰۳ در اختیار عموم مردم قرار گرفت. این شبکه مخصوص مشاغل و کسب و کارهای حرفه ای می باشد. معمولا به آن رزومه آنلاین نیز می گویند. این شبکه بر خلاف سایر شبکه های اجتماعی کاملا کاری است و محتوایی که در این شبکه گذاشته می شود با شغل و صنعتی که در آن مشغول هستید مرتبط می باشد.