الگوریتم پاندا

الگوریتم پاندا چیست؟

بعد از اعتراض ها و شکایاتی که مردم از نتایج گوگل داشتند، گوگل تصمیم به حل مشکل گرفت. برای حل این مشکل الگوریتم پاندا را در تاریخ ۲۳ فوریه ۲۰۱۱ برای اولین منتشر کرد. در ابتدا نام این الگوریتم کشاورز بود و بعد ها به پاندا تغییر نام داد. هدف اصلی پاندا نمایش محتوای با کیفیت و مفید به جستجوگران بود و وب سایت هایی که حاوی چنین مطالبی بودند را در صفحه اول به کاربران نمایش می داد. همانند هر الگوریتم دیگری که در ابتدا از آن استفاده می شود پاندا هم خطاهایی داشت و طی سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ گوگل ۲۸ بروز رسانی برای این الگوریتم انجام داد.

در ابتدا الگوریتم پاندا بر روی برخی سایت های انگلیسی زبان اعمال می گردید. در آپدیتی که گوگل در تاریخ ۲۱ اگوست ۲۰۱۱ انجام داد این الگوریتم به جز کشورهای ژاپن، چین و کره به صورت بین المللی بر روی تمام کشورهای انگلیسی زبان راه اندازی شد. در تاریخ ۱۱ ژانویه ۲۰۱۶ گوگل تایید کرد که پاندا با الگوریتم هسته گوگل ادغام شده است. به عبارت دیگر از این پس الگوریتم پاندا مانند یک فیلتر پس از عملکرد الگوریتم گوگل نیست. بلکه در واقع الگوریتم پاندا در کنار فاکتورهای رتبه بندی گوگل عمل می کند.

فاکتورهای مهم برای الگوریتم پاندا

  • استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی

    استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در محتوای یک وب سایت و متا تگ ها، برای ایجاد  رتبه بهتر در نتایج جستجو و ترافیک بیشتر به سایت

  • محتوای ضعیف

    مطالب و محتوای یک صفحه از وب سایت شما که دارای چند کلمه یا چند جمله می باشد. با خواندن این جملات توسط کاربران مطالب مفیدی در اختیار آنها قرار نمیگیرد و نتیجه مطلوب برای کاربران نخواهد داشت.

  • محتوای نامناسب

    محتوایی را که در صفحه ارائه می دهید با عنوان و متا تگ و … همخوانی ندارد. یعنی وقتی وارد صفحه می شویم مطلبی را که میخواهیم در آن وجود ندارد.

  • لینک های شکسته

    لینک هایی که پس از کلیک بر روی آنها با خطای ۴۰۴ مواجه می شویم.

  • مطالب تکراری در سایت خود

    ایجاد یک مطلب با محتوای یکسان در صفحات مختلف وب سایت

  • محتوای تکراری در خارج از سایت

    کپی کردن محتوا از سایت های دیگر و قرار دادن در سایت خود بدون لینک به مرجع اصلی محتوا از کارهای خطرناکی است که پاندا از آن متنفر است. در صورت استفاده از مطالب تکراری پاندا شما را جریمه می کند.

  • محتوای فریبنده

    ایجاد محتواهایی که برای فریب کاربراناستفاده می شود. به عنوان مثال ایجاد محتواهایی که در کل فقط به خاطر کلیک بیشتر ایجاد شده اند.

  • مباحث گسترده

    محتوای بسیار زیادی در سایت ها وجود دارد. هر یک از این محتواها در زمینه خاصی ایجاد شده اند که با یکدیگر هیچ ارتباطی ندارند. این مطالب یا با هم متضاد هستند یا یکدیگر را پوشش نمی دهند.

  • مزرعه محتوا

    مزرعه محتوا یا آسیاب محتوا یکی از روش‌های تولید محتوا زیاد و بی کیفیت است. در این روش شرکت‌ها تعداد زیادی آزاد کار را که اطلاعات کافی از تولید محتوا نداشته را استخدام کرده و آنها شروع به تولید محتوای تکراری و بی کیفیت برای موتورهای جستجوگر می‌کنند. تا به این وسیله رتبه بهتری در نتیج جستجوی گوگل به دست بیاورند.

  • تبلیغات

    صفحاتی که نسبت تبلیغات به محتوا در آنها بسیار زیاد است.

  • وب سایت های مسدود شده

    وب سایت هایی که ورود برخی کاربران را به سایتشان مسدود کرده اند از نظر پاندا کم ارزش به حساب می آید.

  • رعایت نکات نگارشی

    مواردی که خواندن و درک یک مطلب را با مشکل مواجه کند مانند رعایت نکردن نکات نگارشی و داشتن غلط املایی در محتوا

جریمه شدن توسط پاندا

یکی از شاخصه های اصلی جریمه شدن توسط الگوریتم پاندا افت شدید رنک سایتتان،، کاهش بازدید سایتتان و یا نزول از صفحه اول جستجوی نتایج گوگل به صفحات دوم به بعد می باشد. البته این شاخصه ها صرفا به دلیل جریمه شدن توسط پاندا نیست و عوامل دیگری مانند وجود یک رقیب قوی تر نیز میتواند باعث بروز این رویداد ها گردد. اما این شاخص ها هشداری برای شما محسوب می گردد.

رهایی از جریمه پاندا

خبر خوش بینانه این است که با آپدیت جدید این الگوریتم، مجدد وب سایت شما مورد بررسی قرار می گیرد. شما پس از جریمه شدن توسط پاندا زمان لازم را دارید تا محتوای خود را اطلاح کنید تا پاندا نسبت با سایت شما تغییر نظر دهد. در این زمان فاکتورهایی که برای این الگوریتم حائز اهمیت می باشد را رعایت کنید و محتوای خود را بار دیگر بازنگری کنید.