Hummingbird

عملکرد الگوریتم مرغ مگس خوار و تأثیرات آن بر سئو

الگوریتم مرغ مگس خوار یکی از الگوریتم های معرفی شده توسط گوگل می باشد.

اولین الگوریتمی که به بررسی محتوای صفحات وب پرداخت پاندا بود. الگوریتم پاندا کیفیت محتوا و کپی نبودن مطالب را مورد بررسی قرار می دهد.

بعد از پاندا، الگوریتم پنگوئن تولید شد. این الگوریتم با راه کار های سئو کلاه سیاه مقابله کرد و سایت هایی که از بک لینک سازی اسپم استفاده می کردند را جریمه نمود.

در ۲۰ اگوست ۲۰۱۳ الگوریتم مرغ مگس خوار (Hummingbird ) جستجو معرفی گردید. این الگوریتم برای بهبود نتایج موتورهای و تکمیل دو الگوریتم پاندا و پنگوئن توسط گوگل ارائه گردید. Hummingbird به معنای کلمات و ارتباط بین آنها توجه می کند. مترادف های کلمات را تا حد زیادی تشخیص می دهد. صفحاتی که بیش از اندازه از کلمات کلیدی استفاده کرده اند را جریمه می کند.

به دلیل دقت و سرعت بالای پرنده مرغ مگس خوار این الگوریتم را الگوریتم Hummingbird نامگذاری کرده اند.

عملکرد الگوریتم Hummingbird

searchHummingbird

در زمان های گذشته برای جستجو درباره مطلبی باید حالت های مختلفی از مفهوم موضوع را جستجو می کردیم تا نتیجه دلخواه حاصل گردد. با توجه به عملکرد الگوریتم مرغ مگس خوار دیگر نیازی به این کار نیست و با توجه به گراف دانش و جستجوی معنایی این کار برای ما توسط خود گوگل انجام می گیرد.

گراف دانش

گوگل تلاش می کند ارتباط میان موضوعات و صفحات اینترنتی را درک کند. بر این اساس اطلاعاتی جمع آوری کرده و خلاصه ای از آنچه شما به آن نیاز دارید را در اختیارتان قرار می دهد.

مطالبی که در کادر سمت راست صفحه نتایج جستجوی گوگل نمایش داده می شود معمولا محصول گراف دانش می باشد.

جستجوی معنایی

دیگر در جستجو تنها تأکید بر روی کلماتی که تایپ می کنید نیست. بلکه سایر مفاهیم و معانی کلمات نیز در نظر گرفته می شود. اگر دقت کرده باشید در هنگام تایپ هر کلمه گوگل پیشنهاداتی برای شما ارائه می دهد. در واقع این کار، عملکرد جستجوی معنایی می باشد. جستجوی معنایی یک سال قبل از ارائه الگوریتم مرغ مگس خوار فعالیت خود را شروع کرد.

گراف دانش

الگوریتم Hummingbird رفتار کاربران را تحلیل می کند. اگر از نظر الگوریتم های گوگل یک محتوا از رتبه کمتری نسبت به سایر محتوا برخوردار باشد ولی کاربران آن محتوا را انتخاب کنند و کلیک های آن محتوا بیشتر باشد، توسط Hummingbird رتبه آن محتوا بهبود یافته و در نتایج جستجوی گوگل جایگاه بهتری پیدا می کند.

البته تنها نرخ کلیک مهم نیست و عوامل دیگری مانند نرخ پرش، محبوبیت در شبکه های اجتماعی، زمان ماندن در یک سایت و … در میزان محبوبیت کاربران موثر است.

مواردی که بر روی سئو تأثیرگذارند

  • کلمات کلیدی

    در محتوای خود به صورت بی رویه از کلمه کلیدی استفاده نکنید. به جای استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی از کلمات مترادف با آن استفاده کنید.

  • لینک ها

    لینک های داخلی و خارجی را طوری انتخاب کنید که با کلمات کلیدی و محتوای کلی سایت همسو باشد. برای استفاده از عنوان های جذاب ولی بی ربط با محتوا از گوگل امتیازی دریافت نمی کنید. حتما از کلمات کلیدی خود در لینک سازی استفاده کنید.

  • محتوای تصویری

    از ویدئو، تصاویر، جداول، نمودارها و … در محتوای خود استفاده کنید. این عناصر وقتی در میان متن های طولانی قرار می گیرند، به درک هرچه بهتر مطلب کمک کرده، از خستگی کاربر کاسته می شود و کاربران با تمایل بیشتری متن و محتوای شما را دنبال می کنند.

  • کدهای نشانه گذاری اسکیما

    با مراجعه به سایت Schema.org می توانید با انواع کدهای اسکیما آشنا شوید. کدهای اسکیما را در بخش های مختلف سایتتان ماند بیوگرافی، فیلم هاف تصاویر و … استفاده کنید.